Ролята на социалния работник


Ролята на социалния работник в съвременното информационно общество може да се сведе до тази на информатор, посредник и консултант. Най-ефективното средство, което може да използва той, за да изпълни тези си функции са технологиите и софтуерните приоложения, пригодени за съвременния Web – Блог, Facebook,  Twitter, Skype.
Възможността за публикуване и достъп до важна информация е улеснена от времето на Web 1.0 досега. Динаминочността и мобилността на съвременните уеб приложения, която притежават и блоговете, позволява на социалния работник да разпространява необходимото знание като съвети за безопасността в киберпространството, за родители и деца, полезни връзки и други. Въпреки, че има възможност за обратна връзка с потребителите на блога, социалният работник не може да достигне до максимално широка аудитория, тъй като е нужна популяризация, възможна единствено чрез социалните мрежи.
Но от друга страна, с помощта на социалните мрежи той може да създава и организира помощни виртуални групи в областта на проблемите, свързани с влиянието на киберпространството върху социализацията на децата. Посредничеството би могло да се получи по следния начин. Социалният работник предоставя своята професионална компетентност по въпроси, свързани с проблемите, засегнати в настоящия доклад дори и на клиенти, живеещи в отдалечени населени места, нямащи възможност често да се срещат с такива специалисти поради различни причини.
Практиката за организиране на виртуални социални групи съдържа голяма доза риск, тъй като засяга етични проблеми като конфиденциалност на информацията, кражба на такава, представяне под фалшива самоличност от страна на някой участник в групата. За да се предотвратят подобни „порочни“ дела е по-адекватно социалният работник поне веднъж да установи личен контакт, да постави ясни правила за поведение в групата и да я модерира посредством тях. Когато възможността за среща на живо липсва, социалният работник може да използва Skype. Той се явява свързващо звено между социалния работник и участниците във виртуалната група. С негова помощ може да се предостави по-голяма конфиденциалност на информацията, тъй като предлага личен контакт между страните, както и редица услуги, едни от които са аудио и видео разговор.
Чрез тези проявления на съвременния уеб, социалният работник ще упражнява с по-висока степен на ефективност и професионализъм своите роли на информатор, консултант и посредник.

Няма коментари:

Публикуване на коментар